۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۸۲۶۹۴

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 26 خرداد 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 75 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 100 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 730 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 850 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 75 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 434 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 661 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 100 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 200 تومان و درهم امارات  6 هزار و  600 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 633 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 165 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 305 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 744 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

در حالی که کاهش حجم ذخایر نفتی و ترمیم تقاضا سبب تشویق سرمایه گذاران برای حضور در بازار نفت شده، قیمت نفت روز چهارشنبه افزایش داشت و نفت برنت پنجمین جلسه افزایشی متوالی خود را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 69 سنت معادل 0.9 درصد افزایش به 74 دلار و 68 سنت رسید. دیروز نیز نفت برنت 1.6 درصد افزایش یافته بود. نفت خام آمریکا هم که دیروز 1.7 درصد جهش را شاهد بود، امروز با 66 سنت معادل 0.9 درصد رشد به 72 دلار و 78 سنت رسید.

ادوارد مویا تحلیلگر بازار نفت در موسسه اوآندا در این باره گفت: «حتی تجار سایر بازارها نیز انتظار دارند رشد قیمت نفت ادامه یابد.»

مویا افزود: «همه پیش بینی ها حکایت از رشد قیمت ها دارند. به دلیل ترمیم اقتصادی در آمریکا، اروپا و آسیا که احتمالا سبب بازگشت تقاضا به سطح قبل از کرونا در نیمه دوم سال آینده خواهد شد، چشم انداز رشد تقاضا بسیار بالاست.»

آمارهای انستیتوی نفت آمریکا نشان می دهد حجم ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به 11 ژوئن با کاهش 8.5 میلیون بشکه ای مواجه بوده است.

به گفته تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز انتظار می رفت حجم ذخایر نفت خام برای چهارمین هفته متوالی تنها حدود 3.3 میلیون بشکه کاهش یافته باشد. آمارهای رسمی دولت آمریکا در خصوص ذخایر نفتی امروز منتشر خواهد شد.

مدیران شرکت های بزرگ تجارت نفت روز سه شنبه گفتند انتظار دارند قیمت نفت در بالای 70 دلار باقی بماند و سطح تقاضا در نیمه دوم 2022 به قبل از بحران کرونا برگردد.

به گفته راسل هاردی، رئیس شرکت ویتول، حتی بازگشت صادرات ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها نیز نمی تواند روند افزایشی بازار نفت را تغییر دهد.

 

شاخص بورس ۲ هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 213میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 546میلیارد تومان در بیش از 500هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 2460واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 147هزار و 669واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی نوری، معدنی و صنعتی گل گهر و پالایش نفت اصفهان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 227میلیون ورقه به‌ارزش 9هزار و 337میلیارد تومان در 369هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 67واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 294واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی صنعتی مینو، ذوب آهن اصفهان و سنگ آهن گهر زمین شد و در مقابل شرکت‌های بیمه تجارت نو، بیمه کوثر و توکاریل بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

معاملات بازار خودرو به بعد انتخابات موکول شد

بازار خرید و فروش خودرو در روزهای پایانی هفته اخیر همچنان شاهد توقف معاملات است. البته در روزهای گذشته کاهش عرضه برخی از محصولات توسط شرکتهای خودروساز عاملی شد تا قیمت تعدادی از خودروها رشد دو تا سه میلیون تومانی را تجربه کنند اما روی هم رفته انتخابات ریاست جمهوری عاملی شده تا هم خریدار و هم فروشنده دست از معاملات بکشند و منتظر تعیین و تکلیف ریاست جمهوری کشور باشند عده ای نگران افزایش قیمتها و برخی دیگر خوش بین به ثبات قیمتها در بازار خودرو هستند اما روی هم رفته توقف معاملات عاملی شده تا بازار خودرو در رکود مطلق به سر ببرد.

هم اکنون در بازار خودرو سمند ال ایکس 191 میلیون تومان، پژو 206تیپ دو با قیمت 206 میلیون تومان، پژو 206تیپ پنج 259 میلیون تومان، پژو 206 صندوقدار 246 میلیون تومان به فروش می رسد.

علاوه براین تیبادو صندوقدار 129 میلیون تومان، کوئیک آر 158 میلیون تومان، ساینا 146 میلیون تومان و تیبادو 136 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.

 

آغاز ثبت‌نام وام ودیعه مسکن+ شرایط ثبت‌نام

هفته گذشته ستاد ملی کرونا مصوب کرد: «مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه 1400 تمدید شده و بانک ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذر ماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال 1399، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. تا سقف مبلغ 10 هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال 1400 به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود.»

در ادامه معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی از آغاز ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از 12 ظهر امروز 26 خرداد 1400 خبر داد. این معاونت دیروز طی اطلاعیه‌ای با اشاره به مبلغ وام ودیعه 70 میلیون تومانی در تهران، 40 میلیونی در کلانشهرها و 25 میلیون تومانی در سایر شهرها از آغاز ثبت‌نام دریافت این وام طی امروز خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه با معرفی سامانه tem.mrud.ir  آمده است؛

- متقاضیان دریافت این تسهیلات ودیعه مسکن باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

- متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند. 

- تاریخ انعقاد اجاره‌­نامه واحد مسکونی باید مربوط به شش ماهه نخست سال 1400 باشد.

- چنانچه متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌­‌شود.

به گزارش تسنیم، وام ودیعه مسکن به دو صورت قابل پرداخت است؛ یکی این‌که در اختیار مالک قرار می‌گیرد و مستأجر سود و کارمزد آنرا طی یکسال پرداخت می‌کند و دیگری آن‌که وام در اختیار مستأجر قرار گرفته و اقساط آنرا پرداخت خواهد کرد.

بر این اساس  بازپرداخت تسهیلات تا 30 میلیون تومانی 3 ساله و 30 میلیون تومان به بالا 5 ساله است. به این ترتیب قسط وام 25 میلیون تومان حدود 830 هزار تومان، 40 میلیون تومانی حدود 900 هزار تومان و 70 میلیون تومانی حدود یک میلیون و 550 هزار تومان است. سود وام 25 میلیونی حدود 5 میلیون تومان، وام 40 میلیون تومانی حدود 13.3 میلیون و وام 70 میلیونی حدود 23.5 میلیون تومان است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات